Galapagos dag 6 - Santa Cruz – Genovesa

12 september 2009

Vanmorgen 6.30 uur komen we bij Genovesa aan. We ankeren vlak voor de steile rotswanden wat tot 2 keer mislukt. Het anker pakte niet en we dreven richting de rotsen.

De 3e keer hadden we meer geluk en bleef de boot liggen op zijn plaats. We hadden vannacht al weer slecht geslapen. De boot is erg onstabiel en slingert behoorlijk wanneer het een beetje waait. Na het ontbijt stappen we in de rubberboot en worden verderop aan land gezet van het eiland. Het eiland is een grote broedplaats voor Red Footed Boobies, Masked Boobies en fregatvogels. Veel kuikens zaten te schreeuwen om eten in hun nest. Enkele kuikens zaten diep verscholen onder moeders vleugels en waren soms maar een dag oud.

Er lagen ook veel Red Footed Boobies te broeden op een ei.

Het eiland bestond volledig uit vulkanisch gesteente wat door erosie op veel plaatsen ingestort was. Daaronder waren veelal lavatunnels die dan goed zichtbaar werden.

Na 2 uur wandelen liepen we weer terug naar de opstapplaats voor de boot. Langs de steile rotswand moest je naar beneden klauteren om bij het water te komen. Door de golven was het moeilijk om aan boord te stappen. Gelukkig hadden we de camera waterdicht verpakt zodat hier niets mee kon gebeuren.

Op de Golondrina stond er wat te snacken en drinken klaar en kon men daarna nog gaan snorkelen voor wie daar zin in had.

Wij luieren liever wat om wat slaap van afgelopen nachten in te halen.

Na de lunch begint het zachtjes te regenen. Op dit moment zitten we in het droge seizoen en valt er af en toe een zeer lichte motregen.

Op het strandje vlak achter de boot aan de kust van het eiland is er nog de mogelijkheid om te snorkelen. Vanwege de regen kiezen we ervoor om aan boord te blijven en werken nog wat aan ons reisverslag en zetten de foto’s veilig weg op de laptop en extra schijf die we bij ons hebben. We hebben inmiddels al bijna 12 GB aan foto’s en het wordt nog een grote klus om daar een selectie uit te maken.

Vanavond varen we uit naar het eiland Bartolome.

Maar hopen dat de wind wat gaat liggen zodat we wat rustiger kunnen varen vannacht.