Panamahoedenfabriek - weverij – Orchideeënkwekerij

2 september 2009 - Cuenca, Ecuador

Vanmorgen vanwege het ochtendprogramma weer vroeg ons bed uit! Ontbijten en met de bus een klein stukje tot aan de rand van de stad waar de bekende Panama hoeden gemaakt worden. In het fabriekje wat door één familie gerund wordt kregen we een rondleiding.

De Panamahoed heeft eigenlijk niks met Panama te maken. De hoed wordt alleen in Ecuador gemaakt. De naam Panamahoed is te wijten aan het feit dat de hoed daar veel gedragen werd door de arbeiders die vroeger het Panamakanaal hebben gegraven.

Het produceren van één hoed kost voor de grove structuurversie ongeveer 2 dagen en voor de fijne structuurversie maar liefst 6 maanden (!!!) om deze te maken.

De prijzen liggen tussen de 15 en 800 dollar wat ook wel begrijpelijk is wanneer men er 6 maanden over doet om deze volledig met de hand in elkaar te vlechten.

In de fabriek liet men ook nog zien hoe de hoeden in diverse baden gekleurd werden en d.m.v. een stoommachine in vorm gebracht werden.

Na de hoedenfabriek reden we de stad uit voor ongeveer een uur waar we stopten bij een weverij waar ze allerlei kleden en sjaals maakten met mooie motieven. Erg kunstig om al die verschillende motieven in diverse kleuren op de juiste plaats in de stof geweven te krijgen.

De eigenaar bleek in heel Ecuador bekend te staan om zijn kunsten en was daar dan ook erg trots op.

Tenslotte namen we ook nog een kijkje in een Orchideeënkwekerij waar we uitleg kregen hoeveel tijd het kost om deze bloemen te kweken.

In de zo genoemde babykamer lagen duizenden flessen in stellingen met daarin een laagje aarde waar kleine Orchidee plantjes in groeide. Er zaten 60 plantjes in elke fles. De flessen waren volledig afgesloten en met het vocht wat in de fles aanwezig was plus het zonlicht van buiten duurde het ongeveer 2.5 jaar voordat de plantjes groot genoeg waren om uit de fles gehaald te kunnen worden. Daarna werden de plantjes in een andere ruimte in bakken geplaatst waar ze vochtig gehouden werden en nog meer zonlicht kregen om nog eens 2.5 jaar te groeien totdat ze uiteindelijk na 5 jaar volgroeid waren en verkocht konden worden.

Daarom zijn Orchideeën dus zo duur bij ons!

Rond het middaguur waren we weer terug bij ons hotel waar we nog even contact hadden met het thuisfront via Skype. Daarna nog even het centrum in om te lunchen en als toetje een grote ijscoupe besteld bij een ijssalon.

Eind van de middag ons reisverslag nog even bijgewerkt en alles weer bij elkaar gepakt voor het vertrek. Morgenochtend vroeg weg want het wordt een lange reisdag (12 uur in de bus) om tot de kust te komen in het plaatsje Puerto Lopez waar we 2 dagen verblijven en hopelijk walvissen gaan zien!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tineke:
    3 september 2009
    Lieve BasIng,
    Wat 'n prachtige reis maken jullie!!!
    En dan te bedenken dat het hier wel herfst lijkt!
    Wens voor jullie dat jullie walvissen zien!
    knuffels,
    mama
  2. Tineke:
    3 september 2009
    Hi BasIng,

Heb al jullie foto's bewonderd!!!

Knuf,

mama
  3. Gabrielle:
    4 september 2009
    Hé Bas en Inge,
    Zat even te Hyves-en en kwam deze site van jullie tegen.Wat leuk !Echt een schitterende reis!
    Leuk ook dat we mee mogen "reizen"!
    Wens jullie nog veel plezier toe.
    Dikke kussen Bel.