Puerto Lopez

4 september 2009

Deze dag staat in het teken van de walvissen.

Om 10.00 uur worden we opgehaald door onze plaatselijke gids die met ons richting het haventje loopt. Onderweg over het strand zijn de vissers nog druk bezig met het uitladen van hun vangst en repareren ze hun netten voor de volgende dag.

In de lucht is het een drukte van jewelste van pelikanen en gieren die te lui zijn om zelf wat te vangen en proberen her en der een visje mee te pikken.

We komen bij een houten boot waar we aan boord gaan die ons de walvissen gaat laten zien.

Als iedereen zijn zwemvest aan heeft en de instructies begrepen zijn worden de motoren gestart en gaan we richting open zee.

Na een half uurtje varen komen we in de route waar doorgaans veel walvissen gespot worden.

Tijdens deze periode van het jaar hebben we volgens de gids goede kans om walvissen te spotten aangezien het paringsseizoen is en er groepen walvissen vlak langs de kust zwemmen.

Voor het spotten van walvissen moet je desondanks toch nog wel geduld hebben want na bijna een uur dobberen kwamen we een groep op het spoor en voeren we voorzichtig met ze op. Soms kwamen ze aardig dicht langs de boot en konden we goed foto’s van ze maken.

Een paar moeders met kalfjes kwamen ook langszij. Jammer genoeg geen mannetjes aangezien die tijdens de paring veelal boven water willen springen wat mooie foto’s hadden kunnen worden. We hadden al gauw een paar honderd foto’s en de tijd die vloog.

De boot na koers richting de kust waar we op een plekje nog even voor anker gingen om wat te snorkelen. Het was niet echt bijzonder qua onderwaterwereld en ik hield het verder voor gezien. Op de Galapagos hebben we nog genoeg momenten om te kunnen snorkelen in een veel mooiere onderwaterwereld.

Terug bij ons hotel even wat gegeten en verder wat ontspannen met een boek.

1. Plony:
    11 september 2009
    Deze foto's wil ik zeker wel zien!!
    Gr Plony