Galapagos dag 7 – Genovesa–Bartolome–Santa Cruz

13 september 2009

Vannacht eindelijk een keer goed kunnen slapen. De boot stampte nog wel wat op de golven tijdens de nachtelijke vaart maar de golven en de wind kwamen van voren en gelukkig niet zijwaarts zodat we rustig konden blijven liggen in ons bed. Halverwege de nacht werd er geankerd bij het eiland Bartolome.

Na het ontbijt hadden we een wandeling naar de top van een heuvel op het eiland. Boven had je een schitterend uitzicht over het eiland en de diverse strandjes en rotspartijen.

Het eiland bestond voornamelijk uit vulkanisch gesteente en er groeide bijna niets.

Terug op de boot pakten we voor de laatste keer onze snorkelspullen en voeren met de rubberboot naar het strand. Vanaf het strand snorkelden we langs de rotsen waar veel zeeleeuwen met elkaar in het water aan het spelen waren. Leuke opname kunnen maken met de onderwatercamera. Zelfs een wit punt rifhaai kwam nog even voorbij, maar hij was te snel voor de foto. Inge zag vanuit het water op de rotsen een pinguin zitten. Deze komen niet veel meer voor op de Galapagos. Ze zijn vrij klein in vergelijking met andere pinguins en er zijn er nog ongeveer 500 geteld op de eilanden.

Na de mooie snorkeltocht stond de lunch klaar aan boord. Tegelijkertijd werd er richting Santa Cruz gevaren. Op de brug heb ik een paar uur kunnen sturen. Met de kompaskoers 110 graden richting het Oosten met een snelheid van 7.5 knopen. Aangezien ik al wat vaker deze reis van de kapitein heb mogen sturen vertrouwde hij het mij wel toe en kwam af en toe een kijkje nemen op de burg hoe het ging. Jammer genoeg kon ik moeilijk met hem communiceren aangezien hij bijna geen woord Engels sprak en ik geen woord Spaans. Maar met handen en voeten kwamen we er wel uit.

Aan de Westkant van het eiland Santa Cruz gingen we voor anker. We voeren met de rubberboot een baai in waar een mangrove bos groeide. Tussen de mangroves voeren we in steeds smaller wordende kanaaltjes waar we op zoek gingen naar schildpadden en roggen. In het ondiepe heldere water kon je ze duidelijk zien rondzwemmen. Door de schittering in het water was het alleen moeilijk om ze op de foto te krijgen.

Terug aan boord gingen we op weg naar het laatst te bezoeken eiland South Plazas. Rond etenstijd kwamen we daar aan en gingen voor de kust voor anker.

In het heldere water zwommen wat rifhaaien rond de boot op zoek naar iets te eten.

Onze laatste nacht was rustig zonder golven en lawaai van de motoren. We lagen in een baai met een kalme zee.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl