Galapagos dag 8 – S-Plazas–Santa Cruz–Baltra–Quito

14 september 2009

Om 05.30 uur ging de scheepsbel. We moesten vroeg opstaan vandaag. Ons vliegtuig zou een uur vroeger vertrekken dan gepland. Omdat we nog een bezoek hadden op het eiland South Plazas en daarna nog een 2.5 uur te varen hadden voordat we in de haven van Santa Cruz aan land gingen moesten we vroeg op. Met de rubberboot gingen we aan wal van het eiland South Plazas. Het eiland was vrij kaal met soms best wel grote cactussen. De zeeleeuwen lagen ons op de rotsen alweer op te wachten. Op het eiland vonden we mooie zandkleurige landleguanen. Aan de andere kant was een steile rotswand waar een hoop vogels te vinden waren. Een bijzonder eiland ter afsluiting van onze Galapagostrip.

Terug op de Golondrina stond het ontbijt klaar en om 7.00 uur, nog tijdens het ontbijt, ging de boot vol gas richting de haven op Santa Cruz. Het was nog 2.5 uur varen om daar te komen dus moesten ze opschieten.

In de haven namen we afscheid van de bemanning die ons de hele week van dienst is geweest en onze gids. De bagage werd in de Zodiac geladen en we gingen van boord richting de wal waar al een bus op ons stond te wachten om ons naar de andere kant van het eiland te brengen. Na een uur rijden kwamen we aan bij de noordkust van Santa Cruz waar we een pontje pakten om ons naar het andere eiland Baltra te brengen wat daar vlak naast ligt.

Op Baltra stapten we in de laatste bus om ons naar het vliegveld te brengen.

Bij de incheckbalie werd duidelijk dat het vliegtuig nog vroeger zou vertrekken, namelijk over 10 minuten, en deze direct door zou vliegen naar Quito zodat we geen tussenlanding meer hoefde te maken op Guayaquil. Het ging zo allemaal erg vlot en stonden om 14.00 uur al op de luchthaven van Quito.

Aangezien we 2 uur vroeger aankwamen dan gepland, stond er geen bus te wachten om ons naar het hotel te brengen voor de laatste overnachting hier.

Vier van onze groep stapten zonder wat te zeggen in een taxi en gingen zonder verder overleg met de groep op eigen houtje naar het hotel. Na een telefoontje met de reisorganisatie stond er binnen een half uur een bus klaar die ons met de overige reizigers naar ons hotel brachten.

Dit was hetzelfde hotel waar we de eerste nacht (inmiddels een maand geleden) aankwamen en onze bagage die we voor de Galapagos konden achterlaten stond netjes klaar.

Na ons te hebben opgefrist zijn we nog even door het centrum gelopen en hebben een lekker ijsje bij een ijszaak besteld.

’s Avonds hebben we samen lekker gegeten bij Magic Bean wat op loopafstand van ons hotel lag. Na nog even de mail te hebben gecheckt op internet zijn we gaan slapen.