Cuenca – Puerto Lopez

3 september 2009

Vanochtend om 7.30 uur in de bus voor een lange busdag (10 uur).

We beginnen onze dag met een fikse klim. Via het National Park Las Cajas, waar we binnen 30 minuten in en uit moesten rijden om geen toegang te hoeven betalen voor dit park. We komen op 4.150 meter waar we kort nog even een fotostop hebben voor het schitterende uitzicht. Daarna daalden we weer af en begonnen we de remmen van de bus goed te ruiken tijdens de afdaling.

Na een paar uur al slingerend verder af te dalen, namen we voorgoed afscheid van het Andes gebergte, zakte door het wolkendek heen en reden we vanaf dat moment door geheel vlak gebied richting de kust. Hier waren veel bananen- en cacao-plantages te zien.

Uiteindelijk na 5 uur rijden kwamen we aan in Guayaquil (de grootste stad van Ecuador) waar veel rijken wonen in beveiligde woonparken met luxe villa’s.

Na een lekkere lunch bij de Mc Donald’s hadden we nog 5 uur voor de boeg. Uiteindelijk kwamen we bij de kust en zagen voor het eerst de zee in Ecuador. We moesten nog 2 uur langs de kust richting het noorden en kwamen net voor het donker in Puerto Lopez aan.

Dit is een klein vissersdorpje met een paar straatjes. Aan het einde van het dorp komen we bij ons hotel voor de komende 2 dagen.

Het hotel ligt direct aan het strand en heeft allemaal kleine huisjes met rieten daken in een mooi aangelegde tuin. Alle huisjes hadden verschillende zeedier-namen i.p.v. nummers. We kregen de sleutel met een grote houten haai eraan. Deze was heel creatief op tal van plaatsen in het huisje verwerkt.

Het hoofdgebouw van het hotel was met net zoveel creativiteit gemaakt en had 2 verdiepingen met allerlei leuke bruggetjes en trappen naar diverse zitjes of vertrekken.

De eigenaar zette zich vooral in voor het behoud van de walvissen en dit zag je ook overal in terug. Het regende een beetje en was zwaar bewolkt maar niet koud. Dit verwacht je niet met een mooi zandstrand aan de kust maar is voor deze tijd van het jaar hier heel normaal.

Zes maanden per jaar is het hier bewolkt met af en toe regen en is het een beetje klammig weer en rond de 23 graden. De andere helft van het jaar is het hier onbewolkt en stijgt de temperatuur naar de 35 graden en brandt de zon hier goed pal bovenop de evenaar.

Na een lekker diner was iedereen behoorlijk moe van de reisdag en zochten we ons bed op.