Banos - fietstocht

27 augustus 2009 - Baños, Ecuador

Banos staat vooral bekend vanwege de actieve vulkaan Tungurahua. Deze vulkaan is kortgeleden nog tot uitbarsting gekomen. Vandaar zijn er in de stad bordjes met daarop de vluchtroutes aangegeven om op een veilige plek te kunnen komen wanneer de vulkaan actief wordt. Verder is het een klein gezellig plaatsje met veel winkeltjes, restaurantjes, een kerk en 2 pleintjes. Daarnaast zijn er aardig wat activiteiten te ondernemen voor de toeristen. O.a. het huren van fietsen, quads en buggy’s behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast kun je paardrijden, raften of abseilen.

Wij hebben gekozen om de mountainbike te pakken en gingen onder begeleiding van een gids een fietstocht maken. We kwamen op mooie plekken waar we even stopten om van het uitzicht te genieten. Bij een rotspartij die flink over de weg hing kwam zoveel water naar beneden dat de inwoners van Banos dit als carwash plek gebruikten en hun auto’s lekker schoon lieten spoelen.

Iets verderop was er een grote brug over een diepe kloof waar je een swingjump kon maken. Dit was iets anders dan bungee jumpen aangezien je van een brug af sprong aan een touw en een vrije val maakten van een paar seconden waarna je onder de brug door werd geslingerd. Dit zag er zo spectaculair uit dat ik (Bas) dat ook maar eens moest proberen.

Nadat ik mijn tuigje aanhad en alles goed gezekerd was, moest ik op de rand van de brug gaan staan en mij voorover laten vallen. Na ongeveer 3 seconden vrije val hing ik in mijn tuigje al slingerend van het uitzicht te genieten. De rest van de groep stond op de naast liggende brug alles op de camera vast te leggen. Wouw wat een ervaring!

Nadat we ongeveer 20 km bergje op waren gefietst was het tijd voor de lunch. Bij een plaatselijk restaurantje onze bestelling vanaf de menukaart doorgegeven (het duurt in Ecuador allemaal wat langer voordat het klaar is) en daarna nog een wandeltocht naar het dal van de kloof gemaakt waar we heel dichtbij een gigantische waterval konden komen om de enorme watermassa te aanschouwen. Na wat mooie foto’s gemaakt te hebben, klauterde we weer omhoog waar onze lunch inmiddels klaar stond.

Toen we lekker hadden gegeten had eigenlijk niemand meer zin om die 20 km weer terug te fietsen en werden alle fietsen in de (bezem)vrachtwagen geladen en konden we er zelf ook nog net bij gaan zitten in de open laadbak.

Einde van de dag sloten we af met een lekkere pizza bij een plaatselijke Italiaan en zat de dag er op.