Guayaquil – aankomst Galapagos Eilanden

7 september 2009

Vanmorgen na het ontbijt met de bus richting het vliegveld van Guayaquil.

Op het vliegveld namen we afscheid van Rudi (onze reisbegeleidster) en Marco (onze chauffeur).

Deze hadden nog een lange busreis voor de boeg omdat ze met de bus van Guayaquil naar Quito moesten rijden wat ongeveer 12 uur reistijd kost.

Om 11.30 uur vertrekken we met een half uur vertraging met een Airbus 318 en komen rond 12.00 uur lokale tijd aan op Baltra, een klein eilandje naast Santa Cruz. De totale afstand vanaf het vaste land van Ecuador is 1000 kilometer en we kunnen ons horloge weer verzetten met een uur vroeger tijdsverschil. Het eiland Baltra ziet er kaal en dor uit.

Vanaf het vliegveld, wat niet meer dan een start- en landingsbaan en een houten gebouwtje voor de paspoortcontrole is, is het nog ruim een uur met de bus tot de andere kant van het eiland Santa Cruz.

We komen aan de kust waar een klein plaatsje met haven gevestigd is. Bij de pier stappen we op een klein bootje wat ons naar de grote boot brengt die iets verderop in de haven voor anker ligt. We konden meteen aan tafel voor een drankje en wat te eten. Na een verkenning aan boord en het opbergen van onze bagage gingen we weer terug aan land.

We brachten een bezoek aan het onderzoekscentrum Darwin station waar op niet commerciële basis met 120 mensen wordt gewerkt aan het behoud van de Galapagos Eilanden.

Op het terrein waren diverse presentaties en films te zien over de verschillende activiteiten van Darwin station. Op het terrein waren diverse leguanen en schildpadden te zien. O.a. één van de oudste bewoners “lonely George” een meer dan 100 jaar oude schilpad die al zijn hele leven vrijgezel is en maar niet te koppelen is aan een vrouwtje. Op de terugweg naar de haven lopen we nog langs een visafslag waar de complete bedelstaf, waaronder brutale pelikanen, één reiger en 2 zeehonden, op een rij zaten te wachten op wat visafval wat van de betonnen tafels waarop de vis schoongemaakt werd af en toe af viel.

Ze vlogen er dan met z’n allen massaal op af wat een leuk gezicht was.

Terug op de boot was het passen en meten met onze bagage om alles in onze hut weg te kunnen stoppen. Om 19.00 uur ging de scheepsbel en was het “diner-time”.

Onze gids kwam aan boord en gaf een briefing over de belangrijke zaken aan boord, tijdens het bezoek aan de eilanden en de briefing voor het programma van de volgende dag.

Morgenochtend gaan we eerst het eiland Santa Cruz, waar we nog voor anker liggen, op en ’s middags varen we dan uit richting één van de andere eilanden.

Het is bedtijd en iedereen zoekt zijn slaapplaats op.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade